Historie

Piushaven. Buitengewoon Erfgoed

Tilburg was eens de stad van fabrieksschoorstenen en kerktorens, van noeste arbeid en katholieke devotie. De grote namen van de huidige logistieke hotspot Tilburg zijn aan de Piushaven begonnen, zoals Versteijnen, Claassen en kraanbedrijf Van Riel. Nu is Tilburg een dynamische stad, vol creatievelingen en levensgenieters. De Piushaven is daar hét voorbeeld van. Een door de wol geverfd stukje Tilburg, deze boulevard midden tussen het stadscentrum en het buitengebied. Waar dagelijks leven en vrije tijd in elkaar overlopen.

Historie

Op 4 april 1923 werd de haven officieel geopend, gelijktijdig met het 68 kilometer lange Wilhelminakanaal. 

De industriestad schreeuwde om steenkool om de hongerige stoommachines draaiend te houden. Ook bouwmaterialen en voedingsmiddelen zoals aardappelen en graan werden hier aangevoerd. 

De Piushaven werd in het verleden bezocht door allerlei soorten vrachtschepen. Aanvankelijk vooral zeil- en stoomschepen, maar nadat in de loop van de jaren ’20 de dieselmotor zijn intrede deed, ook motorschepen. Het waren vooral schepen die bulkgoed vervoerden, maar ook beurtschepen die stukgoed vervoerden volgens een vaste dienstregeling. 

In Tilburg zijn vijf beurtvaartondernemingen actief geweest. De jaren ’50 en ’60 waren de hoogtijdagen. In 1953 registreerde havenmeester Diepenhorst 2068 schepen met een gezamenlijke lading van 320.000 ton.

De nieuwe insteekhaven op Loven zette de Piushaven echter definitief buitenspel

In 1983 voer het laatste zandschip de Piushaven uit – om niet meer terug te komen. Daarna kwam er tien jaar lang nog af en toe een schip om sojabonen te lossen. Voor dit ene schip moest de Piushaven openblijven. En dat is maar goed ook.

Wist je dat?

  • De Haven de naam ‘Piushaven’ kreeg vanwege de ‘Piusstraat’ waar de haven aan grensde. De straat is vernoemd naar Paus Pius IX
  • De Piushaven grotendeels met de hand gegraven is?
  • De draaibrug aan de Prinsenhoeven net als de Piushaven, 100 jaar oud is? 
  • Bij het graven van het Wilhelminakanaal een loopgravenmachine uit de Eerste Wereldoorlog is gebruTekstWijzigWist je dat?ikt?
  • De kinderkopjesomlijsting op de kades van de haven, is bestraat met originele kinderkoppen? Kinderkopjes waren uitermate geschikt voor zware belasting
  • Op de kop van de haven staat een charmant minigebouwtje, van oudsher een Havenkantoortje waar vroeger alle schepen en hun lading werden geregistreerd 
  • Dicht bij het oude Havenkantoortje staat een oude gietijzeren tappunt. Deze werd vroeger gebruikt door schippers om watervaten te vullen (foto)
Historische feitjes
Historische feitjes